Înființare SRL 2025: ghid complet, pași, acte și costuri

Ghid complet înființare SRL 2025 – pași, acte și costuri

Ghid complet pentru înființarea unui SRL în 2025

Înființare SRL în 2025: dacă vrei să pornești o afacere, SRL-ul (Societate cu Răspundere Limitată) rămâne cea mai utilizată formă juridică în România. Este flexibilă, accesibilă și potrivită atât pentru antreprenorii la început de drum, cât și pentru afacerile aflate în dezvoltare.

În acest ghid, îți explic pas cu pas cum se face înființarea unui SRL, ce documente trebuie pregătite, care sunt costurile reale și ce aspecte trebuie să ai în vedere din start, astfel încât să eviți greșelile frecvente la deschiderea unei firme.

Pașii pentru înființarea unui SRL în 2025

Pasul 1: Alegerea denumirii

Verifică disponibilitatea numelui firmei pe site-ul ONRC (https://www.onrc.ro). Se obține pe loc și procedura este gratuită.

Pasul 2: Stabilirea sediului social

Ai nevoie de un act de proprietate sau de comodat/închiriere pentru spațiul unde va avea sediul firma.Poți, de asemenea, opta și pentru gazduire de sediu la sediul unui avocat, pentru o perioadă de maxim 12 luni. Atenție, această soluție este valabilă exclusiv pentru primirea corespondenței societății și pentru efectuarea notificărilor legale, nu pentru desfășurarea efectivă a activității.

Pasul 3: Alegerea codurilor CAEN

Alege activitatea principală și eventualele activități secundare. Verifică dacă acestea necesită autorizații speciale.

Pasul 4: Redactarea actului constitutiv

Actul constitutiv este actul juridic care reglementează modalitatea de organizare și funcționare a unei societăți și conține informații privind denumirea, forma juridică și sediul; obiectul de activitate (CAEN-uri); capitalul social; asociații și cotele de participare la capitalul social; administratorul și durata mandatului.

La înființare, este necesar a se face mențiune despre beneficiarii reali ai societății.

Un avocat te poate ajuta să redactezi actul conform cerințelor ONRC.

Pasul 5: Depunerea dosarului la Registrul Comerțului

Dosarul trebuie să conțină:

  • Cererea de înregistrare;
  • Anexa privind înregistrarea fiscală;
  • Declaraţia-tip pe propria răspundere cu privire la îndeplinirea condițiilor de funcționare/desfășurare a activității pentru sediul social și/sau sedii secundare sau, după caz, la terți;
  • Dovada verificării disponibilităţii şi rezervării denumirii firmei;
  • Actul constitutiv;
  • Documentul care atestă dreptul de folosinţă asupra spaţiului cu destinaţie de sediu social și, dacă este cazul, înscrisul care atestă dreptul de folosinţă asupra spaţiului cu destinaţie de sediu secundar;
  • Actele de identitate ale fondatorilor, administratorilor, cenzorilor sau auditorilor persoane fizice (copie certificată de parte);
  • După caz, declaraţia pe propria răspundere a persoanei fizice cetăţean străin în nume propriu sau ca reprezentant al persoanei juridice străine care nu este înregistrată fiscal în România, în original şi, după caz, traducerea realizată de un traducător autorizat;
  • Informaţiile din cazierul fiscal al persoanelor fizice care au obligația prezentării certificatului de cazier fiscal (obținute de către ORCT, din oficiu, de la ANAF), în original;
  • Dacă este cazul:
  • actele de înregistrare ale fondatorilor, administratorilor, cenzorilor persoane juridice (copie certificată)
  • avizul asociaţiei de proprietari privind schimbarea destinaţiei imobilelor colective cu regim de locuinţă, prevăzut de Legea nr. 196/2018 (completat pe formular – tip– original)
  • mandatul pentru persoana abilitată să semneze actul constitutiv în numele şi pe seama fondatorului persoană juridică (copie certificată);
  • dovada autorizațiilor sau avizelor eliberate de autoritățile competente ca o condiție prealabilă înmatriculării/înregistrării în registrul comerțului, când emiterea unor astfel de autorizații sau avize este prevăzută de lege, respectiv dovezile privind îndeplinirea condițiilor prevăzute prin legi speciale, corespunzător domeniului de activitate (în original sau copie certificată)
  • dovada privind împuternicirea persoanei desemnate să îndeplinească formalitățile legale (original);
  • Declarație privind beneficiarul real al persoanei juridice;
  • Dovezile privind plata tarifului legal.

Cererea de înregistrare (semnată olograf sau cu semnătură electronică calificată), însoţită de documentele necesare înregistrării, se depune la ghişeu sau prin transmitere prin servicii de poştă/curierat sau prin mijloace electronice la oficiul registrului comerţului în a cărui rază teritorială este situat sediul social al acestora de către persoanele menţionate la art. 79-81 din Legea nr. 265/2022, personal sau prin împuternicit cu procură notarială ori prin avocat.

În ceea ce privește costurile, menționăm faptul că se achită taxa de 138 lei pentru înmatriculare (în prezent la data redactării prezentului articol – 20 octombrie 2025), respectiv tarifele poștale, dacă este cazul.

Termenul de soluționare este de 3-5 zile lucrătoare.

avocat Ana Alexandrov, înființare SRL, înființare PFA, radiere PFA, deschidere firma
Avocat Ana Alexandrov

Cabinetul de Avocat Ana Alexandrov oferă servicii complete pentru înființarea și modificarea SRL/PFA, etc. Ne puteți contacta telefonic, pe e-mail sau accesând formularul de contact.
Te ajutăm pas cu pas cu toate formalitățile legale, astfel încât să îți poți începe activitatea rapid și corect.

Un comentariu la „Înființare SRL 2025: ghid complet, pași, acte și costuri”

Lasă un comentariu

Aveți nevoie de ajutorul unui avocat?

Adresa
Mun. București, Splaiul Unirii nr. 6, bl. B3A, et. 2, ap. 4, sector 4